Gumiabroncs és üzemanyag fogyasztás

Egy nagyon jó kérdés:

“Tényleg jelentős különbségek lehetnek üzemanyag fogyasztásban a különböző márkák abroncsai, valamint a téli, nyári gumik között? Természetesen a gumiabroncsokat megfelelő nyomáson használva. “

Azt hiszem, érdemes a témát alaposabban körbejárni, végül is zsebre megy a játék. Tehát: mennyiben van köze a gumiabroncsnak autód üzemanyag fogyasztásához?

A gördüléshez erő , az erőhöz üzemanyag kell

Ahhoz, hogy autód haladni tudjon, le kell küzdenie egy olyan ellenálló hatást, amely a kerekek útpályán való gördülésekor folyamatosan fennáll: a gördülési ellenállást.

tankolasA gördülési ellenállás legyőzéséhez szükséges vonóerő létrehozásához a motornak üzemanyag kell. Minél nagyobb az ellenállás, annál több üzemanyag. Számítások szerint a gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag fogyasztás kb. ötödét teszi ki. Érthető tehát a gyártók azon törekvése, hogy lehetőség szerint csökkentsék abroncsaik gördülési ellenállását.

Elég némi eltérés a megszokott körülményekhez képest (araszolás dugóban, megterhelt autó, rossz minőségű út, alacsony guminyomás stb.) és máris oda a megtakarítás; nagy futásteljesítmények esetén (teherautók, kamionok) viszont mindenképp feltűnik.

 

 

Az energiahatékonyságon túl…

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy az üzemanyaghatékonyság mellett egy autóguminak más fontos (köztük biztonsági!) paraméterei is vannak: viselkedés száraz úton, nedves úton; menetzaj, kopásállóság stb. – egyik gumi ebben jobb egy kicsit, másik abban… Sőt az is előfordul, hogy valamelyik paraméter optimalizálása kedvezőtlen hatást gyakorol egy másikra (pl. jobb tapadás nedves úton, DE kicsit nagyobb gördülési ellenállás és menetzaj)

Ki-ki döntse el maga, hogy autózási szokásai alapján melyik tulajdonságot tartja elsődlegesnek, így milyen szempontok mentén választ magának gumiabroncsot!

(Meglepő, de így van: a fent említett teszten néhány igen üzemanyagtakarékos abroncs ettől a tulajdonságától függetlenül a “nem ajánlott” kategóriában végzett, nedves és száraz úton mutatott rossz teljesítménye miatt. A többi leminősített gumi sem elsősorban a fogyasztásra gyakorolt hatása miatt szerepelt le.)

Válasz a kérdésre:

Általában azért elmondható, hogy a legtöbb elterjedt, megbízható márka közül nyugodtan válogathatunk, mert teljesítményük kiegyensúlyozott; nemcsak a gördülési ellenállásuk kicsi, de a megfelelő tapadásnak sincsenek híján. Ezek között üzemanyag fogyasztás tekintetében a különbség nem jelentős; és ugyanez mondható el a téli és nyári gumik ilyen alapon való összehasonlításakor is. A télen tapasztalható magasabb üzemanyag fogyasztás nem annyira a gumik, mint inkább az alacsonyabb külső hőmérséklet számlájára írható. (Emiatt a motornak több energiára van szüksége az üzemi hőmérséklet eléréséhez.)

 

Nemcsak a gumin múlik!

A gördülési ellenállás értéke nem kizárólag az abroncs ellenállásából áll, azaz nemcsak az abroncs menet közbeni deformációjából, az egyes abroncselemek csúszó súrlódásából, a vízelvezető árkok szívóhatásából adódó veszteségek összege. Az ellenálló erőt jelentősen befolyásolják az útfelület egyenetlenségei és az útburkolat minősége is. (Hiába, a gumiabroncs gördülése egyáltalán nem olyan egyszerű folyamat, mint amilyennek elsőre látszik…)

Üzemanyag fogyasztás szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy ugyanazzal a gumival sima, kemény aszfalton gurulunk, vagy mondjuk, földúton. Minél egyenetlenebb és lágyabb az út (ilyen szempontból a homok a legkedvezőtlenebb), annál nagyobb a gördülési ellenállás, vagyis több üzemanyag fogy.

 

Az odafigyeléstől is sok függ!

Az autós társadalom kb. fele kitartóan “dolgozik” azon, hogy az autógumi gyártók kis gördülési ellenállás elérésére irányuló innovatív törekvéseit meghiúsítsa, vagyis folyamatosan alacsony guminyomással közlekedik. (Minél alacsonyabb az optimálisnál, annál nagyobb a gördülési ellenállás.)

Csak néhány adat:

• 0,2 barral kevesebb guminyomás »» 1%-kal nő a fogyasztás, 10%-kal csökken a gumi élettartama

• 0,4 barral kevesebb guminyomás »» 2%-kal nő a fogyasztás, 30%-kal csökken a gumi élettartama

• 0,6 barral kevesebb guminyomás »» 4%-kal nő a fogyasztás, 45%-kal csökken a gumi élettartama

Így fordulhat elő, hogy néhány év alatt a járművön üzemelő abroncsokon felül – a megnövekedett üzemanyag fogyasztásból kifolyólag – akár egy új garnitúrára való gumi árát is elautózhatja a nemtörődöm autós. (Sőt, egész idő alatt fennáll egy “váratlan” defekt kockázata is.)

 

Van még más is!

Az üzemanyag fogyasztásért megnövekedéséért a fentieken kívül sok más tényező is felelőssé tehető; például nem megfelelő sebességfokozat választása, kiegyensúlyozatlan vezetési stílus (hirtelen gyorsítások, gyakori fékezések, kihasználatlan motorfék), egész évben fent felejtett tetőcsomagtartó, városi forgalomban való araszolás és még hosszan sorolhatnánk. Kis odafigyeléssel ez a többletfogyasztás nagyrészt kiküszöbölhető.